Aqui é fácil comprar o PiG. No México dá trabalho
O New York Times publicou impressionante reportagem sobre os bilhões de dólares que o governo do México gasta para comprar a imprensa:
Ser dono de jornal, estação de rádio ou tevê significa no Mexico depender de um único e poderoso cliente, que gasta quantias exorbitantes com uma advertência: 'eu não te pago para você falar mal de mim'.
O cliente é o Governo do México.
O presidente Peña Nieto (um dos mais corruptos do mundo: só perde para a quadrilha instalada no Palácio do Planalto - PHA) gasta centenas de milhões de dólares para calar a imprensa mexicana.
Foram US$ 2 bilhões nos últimos cinco anos!
E isso só o Governo Federal.
Porque os governos estaduais e municipais também compram a imprensa.
MEXICO CITY — Running a newspaper, radio station or television outlet in Mexico usually means relying on a single, powerful client that spends exorbitant sums on advertising with a simple warning: “I do not pay you to criticize me.”
That client is the government of Mexico.
President Enrique Peña Nieto’s administration has spent hundreds of millions of dollars a year in government money on advertising, creating what many Mexican media owners, executives and journalists call a presidential branding juggernaut capable of suppressing investigative articles, directing front pages and intimidating newsrooms that challenge it.
Despite vowing to regulate government publicity, Mr. Peña Nieto has spent more money on media advertising than any other president in Mexico’s history — nearly $2 billion in the past five years, according to government data compiled by Fundar, a transparency group. It found that his administration spent more than twice the generous media budget Mexican lawmakers allotted it for 2016 alone.